3e reisverslag uit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hawea Flat, Nieuw Zeeland van FRITS - WaarBenJij.nu 3e reisverslag uit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hawea Flat, Nieuw Zeeland van FRITS - WaarBenJij.nu

3e reisverslag uit Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg FRITS

08 November 2016 | Nieuw Zeeland, Hawea Flat

Derde verslag uit Nieuw Zeeland.
Op weg naar Queenstown stopten we in Lawrence een klein dorpje om een bakje te doen. In een klein en gezellig eettentje zat een wat oudere man die met zijn smartphone bezig was en geen aandacht had voor z’n omgeving. Toen wij wilden afrekenen hoorde hij dat we Nederlands spraken. Hij keek op een stelde zich voor als Harry uit Amsterdam. 33 jaar geleden gemigreerd omdat hij Nederland met al z’n regels helemaal zat was. Hij moest in 1984 ineens diploma’s gaan halen voor werk wat hij al 16 jaar deed. Hij was 2 keer terug geweest maar de drukte in Nederland helemaal ontwend. Hij woont dan ook in een fantastische omgeving. Van Harry had ik al een foto gemaakt voordat we kennis maakten.
In Alexandra hebben we nog even een poetsbedrijf bezocht omdat tijdens het parkeren een overkapping van een winkel de bovenzijde van de camper raakte en een groene streep had aangebracht. Ook was de zijkant van het zonnescherm wat verbogen. De groene streep werd met een beetje poetsmiddel verwijderd en de verbuiging met een paar klappen met een hamer. De eigenaar van het poetsbedrijf was in Almelo geboren en met zijn ouders op 5 jarige leeftijd verhuisd naar Nieuw Zeeland en daar met een Zweedse getrouwd. Dat de bevolking van Nieuw Zeeland is samengesteld uit veel nationaliteiten blijkt ook hier weer uit.
De route naar Queenstown was prachtig. Langs een rivier. Dan weer glooiend dan weer wat steiler en de meest mooie kleuren. Onderweg kwamen we een centrale tegen waarbij elektriciteit wordt gewonnen uit vallend water. Dit gebeurt op grote schaal waarbij het kleinste watervalletje al stroom oplevert.
In een voorstadje van Queenstown vonden we een camping ongeveer zoals de Roskam in Doornspijk maar met een strook bestemd voor campers gelegen aan het plaatselijke meer. Een mooi plekje. Lekker in het zonnetje gezeten met een drankje bij de hand. Vanmorgen ontbeten met een kant en klare hap die we gisteren in Lawrence hadden ingeslagen.
Daarna naar het oude stadje Arrowtown gereden en daar een mooie boswandeling gemaakt met hoogteverschillen en een stromend riviertje met watervallen erin. Daarna de plaatselijke middenstand gespekt. Tjitske vond een winkel waar ze van alles verkochten op het gebied van vilt, wol en dergelijke. Daarna richting Wanaka gereden op weg naar de westkust.
We kwamen nog een bungyjumpbedrijf voorbij waar je 40 meter de diepte in kon springen. Er stond een vrij stevige dame op het plankje om vanaf te springen stevig in de handen van een knappe instructeur. Het kijkende publiek moedigde haar aan en stond stevig te speculeren of ze zou springen of niet de camera’s in de aanslag. Ze heeft daar ongeveer 20 minuten gestaan. Spring ze wel of springt ze niet. Uiteindelijk is ze niet gesprongen omdat ze niet durfde en omdat ze iedereen ophield werd ze met enige dwang door de instructeurs van het springplankje gehaald.
Daarna doorgereden en aangekomen in Wanka waarna we een restaurantje opzochten waar we lekker gegeten hebben. Daarna in de stralende zon op weg naar een mooi plekje om de nacht door te brengen. Ook dit plekje weer gevonden en het werd Hawea en het is weer schitterend. Het weer is inmiddels omgeslagen en het regent en het waait weer behoorlijk. Maar daar hebben we lekker geen last van. Vanmorgen rijden we door naar Haast. We hoorde dat na Haast de weg (een rijksweg) is weggeslagen door de overvloedige regenval. Gelukkig hebben wij wat minder gehad vannacht. Het is nu weer stralend weer. Vanmorgen nog wel een stuk gelopen en geklauterd over de rotsen langs het meer.

• 09 November 2016 - 09:49

Sytske:

Wat gezellig, die belevenissen van jullie mee te lezen. En wat een mooi land, nu we de foto's te zien krijgen. Heerlijk, zoals jullie de dagen invullen, zo relax en genietend! Niet teveel winkeltjes aandoen hoor, vergeet niet dat de camper achter blijft in Nieuw Zeeland en jullie weer met een tas in het vliegtuig retour moeten.
    Die Hollanders zullen het erg leuk vinden om jullie te ontmoeten lijkt me. Even stukje nostalgie voor hen.
    Aan deze kant van de wereld is alles met familie o.k. liefs vanuit Casa Cosy

• 09 November 2016 - 11:39

Leo:

hallo frits,

Als je goed uitkijkt kom je willem en maxima misschien nog tegen die waren ook in Christchurch
    wat de schade betreft ik kan je ook niet even allen laten je moet je handen ook aan het stuur houden frans
    blijf gezond bij mij heeft de griep (na de griepprik) alweer toegeslagen

gr uit elburg

• 09 November 2016 - 16:50

Mia:

Hallo allebei,

Wat leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Het klinkt allemaal geweldig, geniet er lekker van!

Groetjes Mia